Pages

Monday 10 June 2013

Status Parti Sosialis Malaysia di dalam Pakatan Rakyat


Akhirnya PSM bukan ahli PR, tepatlah ijtihad Tuan Guru Presiden PAS.

Isu status PSM dalam PR amat mengelirukan sehingga muncul konflik kerusi Kota. Kini pimpinan PR telah mengeluarkan kenyataan bahawa Parti Sosialis itu tidak termasuk dalam komponen PR. Kini timbul persoalan:

1- Mengapa dibenarkan PSM bertanding atas tiket PR sedangkan ketika itu belum wujud konsensus jelas. Ibarat lakukan hubungan terlarang terlebih dahulu, kemudian baru fikir samada jadi nikah atau tidak.
2- Segala kekalutan berpunca dari hubungan gelap PKR dan PSM sehingga mengecewakan adik beradik lain (PAS & DAP) serta menggoncangkan keluarga PR. Ahli terus keliru apa status sebenar PSM dalam PR. Bahkan tidak sedikit pendukung PAS yang menjadi mangsa persepsi berikutan hubungan terlarang ini.
3- Kini telah diputuskan bahawa PSM bukan dari PR. Sedangkan kerusi Kota Damansara, PSM perolehi pada PRU 12 atas nama BA (kini PR). Sekarang semua tertanya2, apakah status Kota Damansara sebenarnya? Adakah ia merupakan anak tidak sah taraf hasil hubungan terlarang? Siapa sebenarnya yang berhak secara absah mengurus kebajikan rakyat di N39? Siapakah akan menguruskan pusat penyelaras Dun Kota Damansara?
4- Bagaimana pula nilai amanah pengundi Kota Damansara yang mengundi Dr. Nasir atas nama PR pada PRU 13 yang lepas? Tidakkah mereka rasa tertipu?
5- Ternyata ijtihad TG Presiden PAS amat tepat. Siapa yang berusaha menidakkan ijtihad tersebut secara taktikal ketika bertanding dulu? Isu watikah dan arahan TG Presiden PAS yang disorokkan. Seterusnya siapa yang ghairah menghukum TG Presiden PAS sebagai pengkhianat semata2 tindakan TG Presiden PAS memelihara kesatuan komponen PR?
6- Telah jelas kesalahan dan siapa buat salah, mahu berpeluk tubuh lagi?

Kini telah terjawab soal kesetiaan dan amanah. InsyaAllah PAS akan tetap berpegang dengan janji seterusnya memelihara pakatan ini agar tiada golongan2 tempelan yang mengambil kesempatan.

k.g.b via 
Abdul Mu'izz Muhammad
Pengerusi Akademi Tarbiyah DPPK Klang




0 komen:

Post a Comment