Pages

Sunday 9 June 2013

Selamat Menyambut Israk & Mikraj

SELAMAT MENYAMBUT ISRAK DAN MIKRAJ
Bismillahirrahmaanirrahiim..
Pada 27 Rejab 1434H bersamaan 6 Jun yang lepas umat Islam di seluruh dunia telah menyambut Israk dan Mikraj. Setiap tahun pasti pelbagai pengisian yang kita terima berkaitan peristiwa penting ini. Namun, adakah kita benar-benar menghayati erti sebenar dan pengajaran dari Israk Mikraj ini? Sama-samalah kita muhasabah, setiap tahun dan ketika untuk menilai prestasi kita di sisi Allah. Peristiwa lsra' mi'raj ini mengajar kita untuk check and balance status kita sebagai manusia yang tidak lain hanyalah seorang HAMBA di sisi ALLAH SWT. Jika RasululLah saw yang ma'asum itu Allah sebut sebagai "HambaKu" saja dalam ayat Quran sepertimana disebut di dalam ayat pertama suratul lsra'.
Peristiwa Israk Mikraj ini menguji keimanan manusia. Ini kerana peristiwa yang dialami baginda SAW tidak seorang pun dapat membayangkannya. Ini adalah sebab tamsil iaitu tayangan yang baginda lihat dalam perjalanan baginda dari Mekah ke Baitul Maqdis. Peristiwa yang berbentuk futuristic, malah masa perjalanan itu sendiri pun very fantastic. Memang sukar untuk percaya perjalanan itu hanya mengambil dalam masa semalaman saja. Hanya orang yang yakin dengan kudrat dan iradat Allah boleh menerima hakikatnya. Bagi orang-orang yang beriman 'pertemuan' Baginda Rasulullah SAW dalam lsrak dan Mi'raj itu boleh menjadi teladan dan sempadan dalam mengatur kehidupan masing-masing kearah mendapat Redha ALLAH. Manusia boleh memilih jalan baik atau jalan yang membinasakan mereka. Ini kerana pelbagai peristiwa dan peringatan yang sarat ditunjukkan di dalam peristiwa ini.
Anugerah terbesar dari peristiwa ini ialah solat. Perintah solat 5 waktu sehari semalam bagi menjaga keimanan seseorang. "Sesungguh nya solat mencegah kepada kemungkaran dan kekejian.". Juga solat adalah tiang agama. Mereka yang meninggalkan solat dengan sengaja ibarat meruntuhkan Islam dalam diri mereka. Solat jugalah yang pertama sekali dinilai oleh Allah di Padang Mahsyar kelak. Hikmat solat hanya boleh dicapai oleh sesesiapa yang benar-benar menjaga ibadat ini.
Selamat menyambut dan menghayati Israk dan Mikraj. Kita mulia kerana Islam. Jadi sama-samalah kita memperbaiki iman kita agar sentiasa dekat dan kasih pada Allah dan rasulNya. Moga kita termasuk dalam golongan yang beriman ini dan sentiasa di dalam perlindunganNya. Amiin.















Pn. Hjh Safinah Jusoh 
Ketua Dewan Muslimat PAS Terengganu (DMPNT)

0 komen:

Post a Comment