Pages

Wednesday 10 August 2011

PAS cakna masyarakat majmuk di Malaysia

Salam Ramadhan..


PAS menerima hakikat masyarakat majmuk dan menjadikannya peluang keemasan bagi memperkenalkan NEGARA BERKEBAJIKAN yang berkonsep ADIL UNTUK SEMUA, dengan kepimpinan Islam yang menekankan perpaduan kaum berasaskan persaudaraan kemanusiaan yang diwajibkan oleh ISLAM.

Ciri Kepimpinan Dalam Negara Berkebajikan;


1- Iman (Beriman kepada Allah, hari akhirat, para malaikat dan para nabi)

Iman juga asas dan syarat kepada amal kebajikan. Kebajikan tanpa iman terdedah kepada sifat menipu dan tidak berakhlak seperti zalim dan menyalahgunakan kuasa dan sebagainya, kerana amalannya tidak ada roh perhitungan dosa dan pahala.

2- Amal Soleh


Dalam ertikata mempunyai hubungan dengan Allah dengan menunaikan ibadat sembahyang, zakat dan sebagainya; dan dalam hubungan sesama manusia seperti memberi nafkah kepada keluarga, membantu mereka yang memerlukan bantuan seperti orang-orang miskin, anak-anak yatim dan sebagainya.

3- Akhlak


di antara akhlak yang mulia ialah bersabar menghadapi kesusahan diri sendiri seperti sakit dan sebagainya serta sabar dalam perjuangan. Menunaikan janji dengan sesiapa sahaja termasuk perjanjian dengan orang bukan Islam.

4- Al Quwwah


Iaitu mempunya kekuatan, kemampuan dan kemahiran menjalankan tugas.

Seterusnya, pemimpin Negara Berkebajikan perlulah:

1- Mendirikan sembahyang.
2- Menunaikan zakat.
3- 'Amar Ma'ruf. - menyuruh yang baik
4- Nahi Mungkar. - mencegah kemungkaran.

Petikan dari Buku Konsep Asas Negara Berkebajikan - YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Berita yang berkaitan sila klik http://www.facebook.com/l/xAQAok8yaAQBve5MnNV2OG-DznJs2cXVE6pOaZvrepwE15w/bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/4798-buku-negara-berkebajikan-tajdid-siyasi-pas

0 komen:

Post a Comment